طراحی دکوراسیون به سبک سنتی

۵/۵ - (۲ امتیاز)

معماری سنتی در طراحی داخلی

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی ، یکی از جذاب ترین شیوه های طراحی دکوراسیون در کشور ما و حتی سایر مناطق جهان است. طراحی فضای داخلی به این شیوه ، نیازمند درک درست طراح از معماری ایرانی و آشنایی کامل با المان های خاص این سبک و نحوه چیدمان آنهاست.
در این مقاله به معرفی سبک های معماری سنتی ایران پرداخته و روش های طراحی دکوراسیون به سبک سنتی را بررسی می کنیم.

طراحی دکوراسیون به سبک های سنتی معماری ایرانی
سبک های معماری ایرانی

سبک های معماری ایرانی

معماری ایرانی یا پارسی ، تاریخی بسیار دور و پیچیده دارد. این سبک معماری ، به دلیل زیبایی و ظرافت خاص خود ، در فرهنگ ملل همسایه نیز رسوخ کرده و با آن ترکیب شد. ردپای معماری سنتی ایران را می توان در معماری سایر کشورهای آسیای مرکزی ، همچون عراق ، افغانستان ، پاکستان و هند نیز مشاهده کرد.

تاریخ معماری سنتی ایرانی در طراحی داخلی

طراحی معماری سنتی ایرانی در هر دوره تاریخی ، ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته است. طراحی نقش و نگارها و عناصر معماری ، در هر دوره تاریخی ، مختص به زمان خود بوده و می توان آن طرح ها را در آثار به جا مانده از همان دوره ، مشاهده کرد.
به عنوان مثال می توانید طرح های خاص دوران هخامنشی را در آثار به جا مانده از پرسپولیس یا تخت جمشید مشاهده کنید ، و یا طراحی های مخصوص دوران سلجوقیه را می توانید در برج طغرل ، مسجد جامع اصفهان با طراحی معماری سنتی اصفهان ، مسجد جامع قزوین و گنبد علویان ، مشاهده نمایید.

تاثیر تمدن اسلامی بر معماری سنتی در ایران

ورود تمدن اسلامی به ایران ، مانند سایر جنبه های فرهنگی ، بر معماری نیز ، تأثیر بسزایی گذاشت. ترکیب سبک اسلامی با معماری سنتی ایران ، شیوه ای نو و بی نظیر پدید آورد که با سبک معماری در هیچ یک از کشورهای اسلامی برابری نمی کند.

عناصر مورد استفاده در طراحی داخلی به سبک معماری سنتی ایران
عناصر مورد استفاده در طراحی داخلی به سبک معماری سنتی ایران

عناصر مورد استفاده در طراحی داخلی به سبک معماری سنتی ایران

همان طور که گفته شد ، معماری در هر دوره از تاریخ پر فراز و نشیب ایران ، ویژگی های خاص خود را داشته است ؛ لیکن تعدادی از عناصر و المان ها ، در تمام آنها مشترک هستند.
برای طراحی دکوراسیون به سبک سنتی، می توانید با این عناصر ، آشنا شده و پس از بررسی نمونه های تاریخی ، برای طراحی داخلی محل مورد نظر خود از جمله طراحی دکوراسیون سنتی خانه ، طراحی دکوراسیون کافه سنتی ، طراحی دکوراسیون رستوران سنتی ، طراحی دکوراسیون سفره خانه سنتی ، از آنها الگوبرداری نمایید.

ایوان

ایوان ، فضایی مسقف است که از یک طرف به فضای داخلی و از طرف دیگر به فضای باز حیاط راه دارد. ایوان در معماری سنتی ایران ، فضایی مانند بالکن های کوچک امروزی نیست ، از طرفی نمی توان آن را به طور کامل ، جزئی از فضای خارجی منزل به حساب آورد ، چرا که مانند گذرگاهی است که حیاط را به فضای داخلی متصل می کند.

می توان ، ایوان را یکی از مهم ترین عناصر طراحی دکوراسیون به سبک سنتی دانست. شاید برای به دست آوردن یک طراحی کاملا ایرانی ، ناچار به بازسازی منزل خود شوید. در این صورت ، مطمئن باشید که ماحصل کار ، ارزش بازسازی و ساخت ایوان را خواهد داشت.

طاق

طاق ( یا تاق ) ، و خصوصا طاق های محرابی و عریض ، از بارزترین ویژگی های اصول طراحی معماری سنتی ایرانی هستند. طاق ها در همه جای ساختمان ایرانی حضور دارند ؛ در ایوان ها ، در کناره دیوارها ، ما بین ستون های باربر ، در ورودی ها و حتی پنجره ها.
برای ساخت طاق ، ( بر خلاف ایوان ) نیازی به خراب کردن قسمتی از منزل ندارید ، بلکه می توانید به سادگی طاق تزئینی را به قسمت مورد نظر از منزل اضافه کنید.

طاقچه

طاقچه یا تاقچه ، هنوز هم از محبوب ترین عناصر طراحی سنتی در معماری است. طاقچه ، قسمتی فرورفته در دیوار ، یا برآمده از آن است.
معمولا طاقچه را با قرار دادن آینه و شمعدان ، یا عناصر تزئینی کوچک ، زینت می کنند که برای طراحی دکوراسیون سنتی در منزل زیاد به کار می رود.

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی حوض و فواره در طراحی معماری رستوران سنتی
حوض و فواره در طراحی معماری رستوران سنتی

حوض و فواره

برای طراحی دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی ، می توانید یک حوض کوچک را در قسمت مناسبی از فضای داخلی قرار دهید. اجداد پارسی ما در برخی از منازل و ساختمان ها ، از حوض و فواره ، در فضای داخلی نیز استفاده می کردند.
حوض های فضای داخلی ، علاوه بر زیبایی بی نظیر و طراوتی که به محیط پیرامون خود می بخشند،  می توانند هوای داخل را تا حدودی خنک تر کنند.
صدای دلنشین جوشش فواره کوچک درون حوض ، می تواند آرامش و تمرکز را برای ساکنان بنا به ارمغان آورد.

در طراحی معماری رستوران سنتی  ، لازم است فضایی برای حوضچه ایجاد کنید که در آن آب جاری است و هوا را تلطیف می کند.

 

این مطلب زیبا و مهم رو از دست نده
سبک های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ویلا

تقارن

در طراحی و معماری  سنتی ایرانی ، بیش از هرچیز ، از اشکال هندسی متقارن استفاده می شود.
سالن ها و اتاق های مستطیلی ، طاق ها ، حوض هایی با شکل متقارن ، پشتی ها و مخده های جفتی ، و طاقچه های جفتی متقارن ، نمونه هایی از رعایت تقارن در معماری ایرانی هستند.
گچبری ها ، آینه کاری ها و کاشی کاری ها ، در اکثر موارد ، کاملا متقارن ، طراحی و اجرا می شوند.

خوشنویسی

ایرانیان ، در طول تاریخ ، به استفاده از خوشنویسی برای تزئین بناها ، علاقه فراوانی داشته اند. قدمت به کارگیری خوشنویسی در تزئین ساختمان ها ، به دوران پیش از اسلام باز می گردد.
اما ظهور اسلام و ورود خوشنویسان و هنرمندان مسلمان ، زیبایی این هنر را دوچندان نمود. معماران ، تذهیب کاران و خوشنویسان ایرانی- اسلامی ، این هنر ارزنده را وارد معماری نمودند و به شایستگی در تزئین بناها از آن بهره گرفتند.

تابلوهای خطاطی به خط نستعلیق نیز می تواند نقش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی سفره خانه سنتی داشته باشد.

 

نقاشی

دیوارنگاری ، یا تزئین دیوار با نقاشی ، یکی دیگر از شاخصه های معماری سنتی ایران است. دیوارهای نقاشی شده را می توان در بسیاری از بناهای تاریخی مشاهده کرد.
نقاشی های دیواری ، در معماری سنتی ، در سبک های متفاوتی ارائه می شدند ؛ تصویر سازی های مینیاتور ، طرح های گل و مرغ ، نقش های فرنگی ، گل و بوته و اسلیمی ، از جمله سبک هایی هستند که می توانید بنا به سلیقه و روحیات خود ، یکی از آنها را برای دیوارنگاری بنا انتخاب نمایید.

مشبک و منبت کاری چوبی

چوب یکی از پرکاربردترین متریال ها در معماری سنتی ایرانی است. ایرانیان ، به وسیله هنرهای ظریف و چشم نوازی ، مانند مشبک ، معرق و منبت ، از چوب خام ، اشکال زیبا و بی نظیری خلق کرده و در قسمت های مختلف خانه از آن استفاده می کردند.
بیشترین استفاده چوب ، در ساخت پنجره ها و درهای مشبک و منبت کاری بوده است. در دوران قاجاریه ، از تخت ها و مبلمان چوبی نیز در طراحی دکوراسیون داخلی منزل سنتی استفاده می کردند.

گچ بری

هنر گچ بری از قرن ها پیش در فرهنگ ایران وجود داشته است. در این روش ، هنرمند ، برای تزئین دیوارها ، سقف و طاق ها ، از گچ استفاده نموده و با اشکالی متقارن آنها را زینت می دهد.
بسیاری از هنرمندان از طرح های هندسی پیچیده در گچ بری استفاده نموده و مناظری شگفت انگیز را خلق می کردند.
گچ ، به دلیل رنگ روشن و سفید خود ، در معرض آلودگی محیط قرار دارد. از این رو لازم است در حفظ پاکیزگی قسمت های گچبری شده ، بسیار دقت نمایید ؛ چرا که لکه های احتمالی را تنها به وسیله سنباده می توان پاک کرد.
پیشنهاد می شود ، تنها برای طراحی سقف از گچبری استفاده کنید.

آیینه

آینه کاری ، یکی از تزئینات گرانبها در معماری بناهای اشرافی بوده است. برای آینه کاری ، هزاران قطعه آینه کوچک را به صورت منظم و متقارن ، به سطح دیوار و سقف می چسباندند.

وجود صدها قطعه آینه ، باعث انعکاس بیشتر نور ، روشن تر شدن محیط و ایجاد جلوه ای بی نظیر از بارقه های نور می شد و چشمان بینندگان را به خود خیره می کرد.

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی کاشی کاری سنتی ایرانی
کاشی کاری سنتی ایرانی

کاشی

کاشی کاری ، که در فرهنگ غربی ، آن را موزائیک می نامند ، هنری است که ایرانیان آن را اعتلا داده و به نحوی درخور ، در تزئین بناها از آن استفاده کردند.

کاشی کاری ، مانند آینه کاری ، هنری بسیار فاخر به شمار می رفت و تنها در تزئین بناهای مهم ، مانند مساجد و کاخ ها از آن استفاده می شد.

اما بسیاری از مردم  ، قسمت کوچکی از منازل خود را نیز با کاشی کاری زینت می کردند. رنگ های آبی لاجوردی ، فیروزه ای ، خاکی ، سفید و نخودی ، از مهم ترین رنگ های به کار رفته در کاشی های سنتی ایرانی هستند.

طرح های به کار رفته نیز عموما ، طرح های اسلیمی ، خوش نویسی ، گل و بوته و گاهی نقاشی بوده است.

امروزه از کاشی کاری ، برای تزئین قسمت های کوچکی ، مانند قاب آینه ، یا سردر نیز استفاده می شود. برای طراحی دکوراسیون به سبک سنتی ، می توانید قسمتی از دیوار را با هنر کاشی کاری ، تزئین نمایید.

آجر

آجر را می توان از زنده ترین نشانه های معماری سنتی ایران دانست. ردیف های منظم و متوازن آجر ، با رنگ های گرم خود ، حسی بسیار آرامش بخش و صمیمی به فضا می بخشند.

در معماری سنتی ، آجر در رنگ هایی مانند قرمز ، زرد و خاکی ، به کار می رفته است. برج طغرل تهران ، یکی از نمونه های زیبای معماری با آجر است.

برای استفاده از معماری سنتی در طراحی داخلی ، می توانید از آجر نما در رنگ های متفاوت استفاده نمایید. همچنین می توانید از کاهگل مصنوعی در کنار آجرنما استفاده کنید تا چیدمان منزل شما ، بیشتر سنتی به نظر برسد.

در طراحی معماری سنتی یزد ، استفاده از آجرهای نقش دار در بناها از دوره ایلخانی آغاز شد و در دوره قاجار رواج پیدا کرد. از طرف دیگر با توجه به این که زرتشتیان آجر را ترکیبی از چهار عنصر مقدس می دانستند از آن در ساخت خانه هایشان نسبت به دیگران بیشتر استفاده می کردند.

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی پنجره سبک سنتی
پنجره سبک سنتی

پنجره

پنجره های ارسی و مشبک ، به همراه شیشه های رنگی ، زیباترین پنجره ها برای طراحی داخلی به سبک سنتی هستند. همچنین می توان برای جداسازی فضاهای داخلی ، از درهای اُرسی نیز استفاده نمود.

توجه کنید که چنانچه قصد ساخت یک باغ رستوران سنتی ایرانی را دارید، توجه به نوع معماری سنتی ایرانی همچون نوع سالن ها ، پنجره ها ، ایوان ها ، ستون ها و … یکی از نکات اصلی در طراحی معماری باغ رستوران سنتی است. در واقع عدم توجه به این نکات ظریف ، باعث ناهمگونی فضاهای مختلف باغ رستوران شما شده و حس خوبی را در مشتریان ایجاد نخواهد کرد.

سایر المان های معماری ایرانی طراحی داخلی به سبک سنتی

  • فضای نشیمن در طراحی سنتی ، به گونه ای طراحی می شود که افراد ، روی پتو نشسته و به متکا و مخده ها تکیه می کنند.

البته در دوران قاجار ، از تخت و مبلمان چوبی نیز در طراحی داخلی استفاده می شد. شما نیز می توانید برای استفاده از معماری سنتی در طراحی داخلی ، مبلمان و تخت های چوبی مشبک را به کار ببرید.

  • قالی و فرش ایرانی ، یکی از مشخصه های اصلی طراحی دکوراسیون داخلی سنتی است. برای حصول بهترین نتیجه ، بهتر است از طرح و رنگ های قدیمی ( مانند لاکی و سرمه ای ) استفاده کنید.
  • برای تکمیل طراحی ، می توانید از اشیایی مانند کوزه و ظروف سفالی لعاب دار ، شمعدان های شیشه ای،  ظروف میناکاری ، ظروف مسی ، دیوارکوب های منجق دوزی شده ، تابلوهای منبت و معرق ، استفاده نموده و میز ، دیوارها ، طاقچه و قفسه ها را با این اشیا زینت دهید.
طراحی دکوراسیون به سبک سنتی معماری سنتی در سایر مناطق جهان
معماری سنتی در سایر مناطق جهان

معماری سنتی در سایر مناطق جهان

عبارت معماری سنتی ، تنها به معماری ایرانی ، اطلاق نمی شود. معماری بومی هریک از نقاط جهان را معماری سنتی آن منطقه می نامیم. به طور کلی ، عبارت معماری سنتی ، در مقابل عبارت معماری مدرن قرار دارد و متضاد آن است. طراحی دکوراسیون به سبک سنتی ، نیازمند رعایت چهارچوب های مختص به سبک سنتی انتخابی است.

به عنوان مثال ، معماری سنتی اروپا نیز ، یکی از سبک های طراحی و معماری سنتی است. دوره باروک را می توان از پربارترین دوره های معماری سنتی اروپایی دانست.

در مقالات آتی ، به بررسی ویژگی های معماری سنتی اروپا خواهیم پرداخت.

طراحی دکور به سبک قدیمی و ایجاد فضایی با حال و هوای سنتی ایران ، می تواند تغییرات مثبت و خوشایندی در جو منزل شما ایجاد کند. با تغییر دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی ، می توانید گرما ، صمیمیت ، ظرافت و زیبایی طراحی پارسی را به افراد خانواده هدیه کنید.

دکوراسیون سنتی منزل

بیشتر شرقی ها مخصوصا ایرانیان عزیز  به خاطر پیشینه هنری و علاقه مندی به اثاثیه قدیمی با طرح های سنتی ترجیح می دهند منزل خود را به سبک سنتی طراحی کنند. 

اگر مایلید تا طراحی دکوراسیون سنتی منزل شما ، حداکثر هماهنگی را با سبک سنتی ایرانی داشته باشد ، می توانید از تجربه و دانش متخصصان طراحی معماری دلارام دیزاین استفاده کنید. دلارام دیزاین طراح دکوراسیون سنتی در تمام مراحل مشاوره ، طراحی و اجرای دکوراسیون سنتی ، در کنار شماست.

نتیجه گیری مقاله طراحی دکوراسیون به سبک سنتی

خواننده بر اساس اطلاعات ارائه شده در این مطلب ، عناصر مشترک در سبک های معماری سنتی را شناسایی کرده و فضای مورد نظر خود را طراحی می کند.
همچنین استفاده از خدمات دلارام دیزاین ، برای طراحی دکور به سبک سنتی ، به خواننده پیشنهاد می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 12 =

نوشته ها و مطالبی دیگر که شاید برای شما مفید باشد

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی
طراحی داخلی
sa ha

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی

طراحی دکوراسیون منزل به سبک معماری سنتی ایران یکی از شیوه های محبوب و پرطرفدار برای دیزاین منازل در میان ایرانیان است.
بررسی معماری سنتی ایران، عناصر مشترک در میان سبک های گوناگون معماری سنتی، و چگونگی به کار بردن المان های معرفی شده، از جمله مباحث مطرح شده در این مقاله هستند.

ادامه مطلب »