آشنایی با طراحی دکوراسیون داخلی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

آشنایی با طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی ، کاری است که حول تبدیل هزاران راه حل برای ساختار داخلی به راه حل های طراحی ( برپایه شرایط و نیاز های متفاوت ) رشد و تغییر  می کند تا نیازهای خاص انسانی را برآورده کند.این نیاز ها برپایه هر ساختار و محیز و انسانها میتواند متفاوت باشد . در خلال این فرآیند – یا بهتر است بگوییم این سفر مبتکرانه ، طراحان داخلی به طور ثابت خود را نشان داده و مدام کار خود را تعریف دوباره ( بر پایه تغییرات متفاوت ) می کنند. طراحان داخلی با ترکیب درک ، با دید هنری، با مشتریان و سایر متخصصان طراحی کار می کنند تا راه حل های طراحی ای را ارائه کنند که امن ، کاربردی و جذاب بوده تا بتوانند  هزاران تقاضای کارفرما و بازار و اشخاص و گرو ه های مختلف را برآورده و نیاز آنها را مرتفع نمایند.

امیرعلی صالحی و دلارام صالحی ، از رؤسا و مؤسسین مجموعه بزرگ  دلارام دیزاین در این باره به اتفاق نظر رسیده اند که : ” طراحی ، روشی جامع و مبتکرانه برای انجام یک کار یا تقاضا است. این امر نیاز به تعریف واضحی از تقاضا و درک خوبی ناشی از تحقیقات ، درخواست های فیزیکی / کاربردی برای حل مسائل و اجرای آن دارد. بعلاوه طراحی دکوراسیون داخلی هنرمندانه را که از تحصیلات ، احساسات ، نشانگرها ، مصالح و رنگ ها که در آن تعبیه شده تاثیر می پذیرد را مفهوم فرهنگی نیز می نامیم. “

تعریف طراحی داخلی از زبان دیوید گالولو

دیوید گالولو ، مدیر بخش طراحی شرکت معماری پولاک نقل قول می کند که  ” طراحی همه چیز است. ذاتی است و فقط برای انجام پروژه ها به کار نمی رود. از نام یک شرکت تا بدنام شدنش و محصولاتش – حتی شیوه ای که به تلفن ها پاسخ می دهد – همه و همه نوعی طراحی است. ما به عنوان طراحان داخلی ، برای مشتریان مان نقش حل کننده مشکلات را بازی می کنیم. “

تعریفی متفاوت از طراحی داخلی

طراحی داخلی ، تعادلی هنری بین ابدیت ، اشعه های نور ، المان ها ، بافت ، مواد رنگی ، مبلمان و ساز و کارها برقرار می کند. تمام این المان ها باید به شیوه ای عالی با هم ترکیب شوند تا یک ساختار خاص را بسازند و تجربه ای از محیط اطراف ارائه کنند.

هدف ما از آشنا کردن شما با دکوراسیون داخلی

در گذشته دکوراسیون داخلی ، نقش کاربردی  ای در معماری عمارت ها بازی می کرد. از نظر تاریخی معماران عادت داشتند به عنوان بخشی از رویکرد طراحی عمارت ها به طور غریزی دنبال استفاده موثر از فضا بروند. در سراسر قرن هفده و هجده میلادی و اوایل قرن نوزدهم ، خانه دارها جذب تزئینات داخلی شدند ، بنابراین کسانی که کار مبلمان و پرده های خانه ها را انجام می دادند و صنعتگران حرفه ای به سمت هنری کردن دکوراسیون داخلی رفتند. معماران هم از صنعتگران استفاده کردند تا طراحی دکوراسیون داخلی عمارت ها را به پایان برسانند.

نمونه یک محفظه نگهدارنده چتر، شرکت James Shoolbred
نمونه یک محفظه نگهدارنده چتر، شرکت James Shoolbred

طراحی داخلی در قرن نوزدهم

در اواسط قرن نوزده ، خدمات طراحی داخلی بسیار گسترده تر شد ، زمانی که صنعت شروع به رشد کرد و افراد نیز شروع به نشان دادن ثروت خود به بقیه کردند  ، تا موقعیت های جدیدی در اجتماع پیدا کنند.
اولین شرکت های بزرگ مبلمان ، شروع به شاخه شاخه شدن حول محورهای کوچکتر کردند. شرکت ها از طراحی های مبلمان خود کاتالوگ ارائه کردند و اولین نمایشگاه های مبلمان و طراحی برای عموم مردم باز شد.
برخی از این شرکت ها به قرار زیر هستند: Waring & A ، شرکت James Shoolbred ، شرکت Mintons and Holland و شرکت Sons

شرکت طراحی دکوراسیون داخلی دلارام دیزاین
شرکت طراحی دکوراسیون دلارام دیزاین

نقش شرکت ها در دکوراسیون داخلی

این شرکت های کلاس بالای سنتی مبلمان ، شروع کردند به بازی کردن نقشی مهم به عنوان مشاور ، تا ذائقه و سلیقه مشتریان را به مرور عوض کنند و شروع به بستن قراردادهایی کردند که بسیاری از عمارت های مهم در انگلستان را طراحی و تامین داخلی می کرد.
در سال ۱۸۹۹ موسسه طراحان داخلی انگلستان (Institute of British Interior Designers) تاسیس شد که حرکت بزرگی به سمت توسعه تزئینات داخلی به عنوان حرفه ای هنری و جدای از معماران ساخت بناها بود.

طراحان دکوراسیون داخلی مشهور در قرن نوزدهم

طراحان داخلی مشهور قرن نوزده شامل شرکت هایی مثل William Morris ، شرکت Candice Wheeler ، شرکت Elsie de Wolfe و شرکت Syrie Maugham بود.
حرفه طراحی داخلی بعد از جنگ جهانی دوم رونق بیشتری گرفت. دفاتری برای تلفیق دستورالعمل ها ، ساخت معیارها ، الگوها و غیره برای این حرفه تاسیس شد. حرفه طراحی داخلی رشد کرد و تاکید بیشتری روی استفاده از طراحی فضاها ، سلامت کاربران و طراحی کاربردی انجام شد که با توسعه ، به حرفه طراحی دکوراسیون داخلی مدرن کمک کرده است.

طراحی دکوراسیون داخلی دلارام صالحی طراح داخلی تیم دلارام دیزاین
دلارام صالحی طراح داخلی تیم دلارام دیزاین

طراح داخلی

یک طراح داخلی می تواند کارهایی از جمله تنظیم طرح اولیه فضاهای داخل یک عمارت انجام دهد ، که این کارها شامل درک مسائل حرفه ای مثل اکوستیک ، نورپردازی ، دما و غیره است. با اینکه یک طراح داخلی می تواند طرح اولیه یک فضا را بسازد ، اما نمی تواند بدون تائید یک مهندس ناظر ، مثلا در نقشه دیوارهای حامل ، دست ببرد. طراحان داخلی به طور مستقیم با خانه های با سبک معماری خاص کار می کنند.
یک طراح داخلی همیشه این آرزو را در سر دارد که در رشته های مختلف مثل طراحی  مسکونی ، طراحی اداری ، طراحی رستوران ها ، طراحی سالن زیبایی ، طراحی بین المللی و طراحی نمایشگاه ، حرفه ای شود.

از نظر شما، یک طراح داخلی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

این مطلب زیبا و مهم رو از دست نده
طراحی دکوراسیون داخلی منزل ( خانگی ) ، صنعتی، محوطه سازی و نمایشگاهی

هنر طراح داخلی چیست؟

و در آخر این حرفه یک هنر است ، اما در کنار انجام کار هنری ، به سایر دست اندرکاران دیگر این رشته تکیه دارد تا به یک طراح داخلی خوبِ آموزش دیده در درک این موضوع کمک کنند ، چگونه مردم تحت تاثیر محیط های اطراف خود قرار می گیرند؟

المان های طراحی داخلی

در کل ۷ اِلمان شناخته شده برای طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد و این اِلمان ها شامل : فضاها ، نور ، فرم ( الگو ) ، بافت ، رنگ ، مبلمان و اشیا ( اثاثیه ) هستند. هر کدام از این المان ها باید در کنار هم باشند تا به درون یک عمارت ، لذت بصری ببخشند که با خواستها و تمایلات مشتری هم هماهنگ باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی المان فضاها
المان فضاها

۱- فضاها

اولین مولفه فضاها ، به عمارت یا اتاقی برمی گردد که طراح داخلی می تواند در آن کار کند. این اولین ساختار اتاق یا عمارت است که شامل دیوارها ، کف ها ، سقف ها ، درها و پنجره ها می شود و تیرها و ستون هایی که ساختمان را نگه می دارند. در واقع عمارت یا اتاق یک ” بوم نقاشی سفید ” است که طراح داخلی روی آن کار می کند تا به آن عینیت و کارایی ببخشد.
اندازه های مختلف فضاها ، احساسات مختلفی را برمی انگیزند.

۱-۱ فضاهای کوچک

در فضاهای کوچک با سقف های کوتاه ، مردم ممکن است بارها احساس محدودیت یا شلوغی کنند. درحالیکه فضاهای کوچک با طراحی خوب می تواند احساس آشنایی یا مکان به خصوصی را القا کند.

راز طراحی فضاهای کوچک ، استفاده هوشمندانه از مبلمان کاربردی با خط های ساده ، استفاده از سطوح بازتاب دهنده ، استفاده کم از تزئینات و استفاده هوشمندانه از المان رنگ است.

۱-۲ فضاهای بزرگ

فضاهای بزرگ و باز ، به مردم حس آزادی و همچنین لوکس بودن را می دهند. هرچند بی فضاهای خیلی خیلی باز می توانند به مردم حس تنهایی و انزوا بدهند و تجربه ناراحت کننده ای داشته باشند.

زمانی که یک فضا برای منظوری که ساخته شده است خیلی بزرگ باشد ، می توان با المان های ساختاری مثل جداکننده ها و پرده ها آن را تقسیم بندی کرد یا با جاگذاری مبلمان ، مکان های کاربردی مختلفی ایجاد کرد.

طراحی دکوراسیون داخلی المان نور
المان نور

۲- نور

نورپردازی در طراحی داخلی به جرات حالات و جو اتاق را می سازد چون با تغییر آن ، رنگ ها و بافت ها به خوبی دیده می شوند. نورپردازی می تواند شامل اشعه نور طبیعی ( محیط ) و تابش نور غیرطبیعی ( مصنوعی ) باشد. نورپردازی غیرطبیعی سه نوع اصلی دارد که شامل نورپردازی محیطی ، کاری و تاکیدی  است. این موارد اهمیت زیادی در ساخت یک حس ، حالت و خلق و خوی خاص در آپارتمان های ویژه دارند.

انواع فضاها چگونه نورپردازی می شوند؟

انواع مختلف فضاها ، تقاضاهای مختلفی برای نورپردازی دارند. در فضاهای دفتری این موضوع اهمیت ویژه ای دارد تا کارمندان کار خود را به پایان ببرند ، بتوانند بارها برگه های پرینت شده را بخوانند یا با ماشین حساب کار کنند. در خرده فروشی ها ، نورپردازی باید به شکلی طراحی شود تا کالاهای مغازه به خوبی دیده شوند .

چه عواملی در نورپردازی مهم هستند؟

مهمترین موضوعات کاربردی نورپردازی ، اندازه و کیفیت است. اگر خیلی کوچک باشد ، به کاربری مورد نیازش نمی رسد. اگر خیلی بزرگ باشد ، باعث درخشش زیاد از حد می شود. مثلا وقتی از پنجره گرد استفاده می کنید نورپردازی کم یا شدید باعث ناراحتی می شود هم از نظر فیزیکی و هم احساسی.
سه مدل روشنایی اصلی که دکوراتورهای داخلی با آن سروکار دارند ، الگوی محیط های بسته ، کاری و تاکیدی است.

۳-۱ نور محیطی

نور محیطی ، نور کلی است که محیط یا بالای محیط را دربر می گیرد. غیرمستقیم و ملایم است ، تضادها و سایه ها را کاهش می دهد و از نور طبیعی و غیرطبیعی می آید و روی سطوح قابل دیدن است.

۳-۲ نور کاری

نور کاری ، نوری است که محیطی کوچک و خاص را روشن می کند. یک روشنایی خوب ، لامپ رومیزی است که به فرد امکان می دهد برای تمام کردن کارش ، نور مناسبی به میز بدهد.

۳-۳ نور تاکیدی

نور تاکیدی برای نقطه گذاری ، نور صحنه و تمرکز در فضاهای داخلی استفاده می شود. این نوع نور شامل نورپردازی های مستقیمی است که روی نقاشی ها یا گرافیک ها یا نور انداختن روی کف است تا بافت سطح را بهتر نشان دهد.

تاثیر نور در محیط

استفاده درست و عامدانه از این سه نوع نورپردازی در یک محیط تضمین می کند که ساکنین ، معیار درستی از نور داشته باشند؛ صرفنظر از این که کیفیت نور چگونه باشد.
نورپردازی تاثیری دراماتیک روی تعادل و محیط یک فضای داخلی دارد؛ بسته به هدفی که آن محیط برایش ساخته شده است ، از استراتژی های مختلفی استفاده می شود. بهترین نمونه های نورپردازی داخلی در طراحی دکوراسیون داخلی تجاری نمود دارد مثل رستوران ها و بارها. از رستوران هایی آرام و شلوغ تا رستوران هایی رمانتیک با نورپردازی شمع ، تا نورپردازی های مرموز و وهم انگیز ، قوت و رنگ نور ابزاری ارزشمند برای ساخت محیطی مطلوب است.

نور ابزاری قوی است و به عنوان جزئی از طراحی باید به دقت برنامه ریزی شود تا محیطی که برای آن استفاده می شود را آماده سازد.

طراحی دکوراسیون داخلی المان فرم
المان فرم

۳- فرم

فرم به ترسیم یا شکل مبلمان ، اشیاء یا خود محیط برمی گردد. اگر نسبت های درست و درصدهای اتاق را به دست آوریم ، این موضوع برای شکل دادن به نشانگرها مهم است .
فرم را می توان هر شی سه بعدی توصیف کرد. با این عنوان ، هر فرم  ، مشخصات طول ، عرض ، ارتفاع و عمق را داراست. دو نوع نشانگر وجود دارد ، هندسی که ساخته دست بشر است و طبیعی که به صورت طبیعی اتفاق می افتد.

هر نشانگر در چه جایی کاربرد دارد؟

خطوطی که به هم می پیوندند تا فرم یا نشانگر یک شی را تشکیل دهند. از تمام نشانگرهای یک اتاق ، مستطیل شناخته شده ترین و برجسته ترین فرم است.

نشانگرهای گرد را می توان برای ملایم کردن خطوط برجسته یک شی استفاده کرد. نشانگرهای مثلثی کلا در جایی استفاده می شوند که استحکام دارای اهمیت باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی المان بافت
المان بافت

۴- بافت

این مولفه برخی اوقات دست کم گرفته می شود که حقیقتا می تواند نشانگر قوی در یک اتاق باشد. بافت را می توان برای ایجاد وقفه در یک اتاق تک رنگ استفاده کرد. با اضافه کردن بافت ، شما می توانید عمق ایجاد کنید و فضای اتاق را درگیر طراحی خود نمائید. بافت را می توان با استفاده از فرش ها ، کاغذ دیواری ها ، تابلوهای چشم نواز و پرده ها به اتاق اضافه کرد.

از المان بافت چگونه می توان در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد؟

برای داشتن یک حس بی پروایی در اتاق می توان از پارچه هایی با بافت سنگین استفاده کرد. استفاده از پارچه های نرم و براق مثل ابریشم در یک پرده می تواند به اتاق حالت رسمی تری ببخشد.

بافت های پیچیده با درجات مختلف که به دقت انتخاب شده اند را می توان به صورت دسته بندی شده در طراحی یک اتاق استفاده کرد تا حس مورد نظر را به دست آورد.

طراحی دکوراسیون داخلی المان رنگ
المان رنگ

۵- رنگ

پنجمین مولفه ، رنگ است. رنگ ها می توانند روی مود یک اتاق و حسی که نسبت به آن پدید می آید تاثیر داشته باشند. می توان برای رساندن آرامش و آسودگی از آن استفاده کرد یا برای القای نشاط و سرمستی.

علاوه بر آن مواد رنگی می توانند درک افراد از بزرگی یا کوچکی یک اتاق را هم تغییر دهند! استفاده هوشمندانه از مواد رنگی را نمی توان دست کم گرفت و باید در طراحی دکوراسیون داخلی به طور کامل آن را مدنظر قرار داد.

انتخاب رنگ را به طراح بسپاریم یا از سلیقه کارفرما استفاده کنیم؟

در عین حال رنگ ، شخصی ترین و منتخب ترین گزینه در طراحی هستند. همه ما رنگ هایی را دوست داریم و حداقل از یک رنگ خوشمان نمی آید و بسیاری از افراد در این مورد سلیقه های عجیبی دارند. رنگ ها  ، دسته بندی های گرم ( قرمز ها ، زرد ها و نارنجی ها ) ، سرد ( آبی ها ، سبزها و بنفش ها ) یا خنثی ( زرد آهویی ، قهوه ای ها ، سیاه ، خاکستری ها و سفیدها ) دارند.

ترکیب رنگ ها

ترکیب هوشمندانه رنگ ها می تواند تاریکی را به روشنایی ، مُردگی را به درخشندگی ، افسردگی را به تابناکی ، و شلختگی را به زیبایی تبدیل کند. از آنها برای نشان دادن صلح ، لاکچری بودن ، گرما یا خونسردی و آرامش استفاده می شود.

طراحی دکوراسیون داخلی المان مبلمان
المان مبلمان

۶- مبلمان

مبلمان برای اتاق به این علت تهیه می شود تا به حالت و حس آن کمک کند. یک دکوراتور داخلی باید مبلمانی را تهیه کند که مناسب نیازهای مشتری بوده و همچنین با طراحی کلی فضا در یک راستا باشد.

مبلمان در دکوراسیون داخلی چه نقشی دارد؟

مهمترین قاعده انتخاب مبلمان ، راحتی و آسودگی است. بعلاوه بسیار مهم است که مبلمان انتخابی با ذائقه و سلیقه افراد هماهنگ باشد. در دکوراسیون داخلی ، تصویر نهایی از کار تمام شده ، دقیقا به مبلمان بستگی دارد. تمامی نقاط برنامه ریزی شده باید همدیگر را کامل کنند و هیچکدام نباید روی طراحی کلی سایه بیاندازند. در هر طراحی داخلی ، ترکیب کلی طراحی باید با اشکال اصلی خود عمارت هماهنگ باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی المان اشیا
المان اشیا

۷- اشیا

اشیا ( اثاثیه ) در طراحی یک ساختمان ، چیزهایی کاملا شخصی هستند. اگرچه اثاثیه یک عمارت ، شخصیت صاحب آن را می شناساند ، باز هم باید در انتخاب آنها نهایت دقت را داشت تا با بقیه دکوراسیون داخلی هماهنگی داشته باشد. اشیا دلخواهی که هر کدام داستانی پشت خود دارند. این چیزهاست که در دید اول ، وزن شخصی شما روی اتاق را نشان می دهد.

نتیجه گیری آشنایی با طراحی دکوراسیون داخلی

در تصمیم گیری ها ، با استفاده از این ۷ اِلمان طراحی دکوراسیون داخلی ، یک طراح داخلی می تواند به مشتری کمک کند دقیقا چیزی را که برای آنها مناسب است و همچنین دلخواه آنان هم هست را پیاده کند. نتیجه نهایی باید چیزی باشد زیبا ، هم در نقشه ها و هم در دید مردم و با آنچه که مدنظر مشتری است هماهنگی کامل داشته باشد؛ چه این طراحی برای یک اتاق ساده راحت یا یک طراحی فوق مدرن یا یک دفتر کار  شیک باشد .

۴ نظر

    • با درود بر شما . بله دوست عزیز . طراحی دکوراسیون داخلی نیاز به تجربه و خلاقیت در کنار پشت کار دارد . برای کسب تجربه باید صبوری داشته باشید و تلاش برای بالا بردن تجربه خود بکنید.

    • دوست عزیز و گرامی برای یاد گیری طراحی راه های زیادی وجود دارد. استفاده از دانش آکادمیک در کنار تجربه کاری در کنار اساتید و بزرگان این دانش . ما پیشنهاد میکنیم که تلاش و پشتکارتون رو در این زمینه بالا برده و حتما موفق میشود و امکان دارد روزی حتی در تیم ما و در کنار ما هم به فعالیت خود ادامه دهید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =

نوشته ها و مطالبی دیگر که شاید برای شما مفید باشد

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی
طراحی داخلی
sa ha

طراحی دکوراسیون به سبک سنتی

طراحی دکوراسیون منزل به سبک معماری سنتی ایران یکی از شیوه های محبوب و پرطرفدار برای دیزاین منازل در میان ایرانیان است.
بررسی معماری سنتی ایران، عناصر مشترک در میان سبک های گوناگون معماری سنتی، و چگونگی به کار بردن المان های معرفی شده، از جمله مباحث مطرح شده در این مقاله هستند.

ادامه مطلب »